Vigdis Hansa Elst behaalde in 2018 haar Master Compositie bij Wim Henderickx en Luc Vanhove aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Als afstudeerproject creëerde ze muziektheatervoorstelling Bloot, in samenwerking met Muziektheater Transparant/TRANSLAB, gecoacht door Wouter Van Looy. Daarnaast volgde ze als zangeres lessen improvisatie aan de jazzafdeling van datzelfde conservatorium.
Vigdis heeft een passie voor tekstschrijven: in 2014 won ze de derde prijs in de Antwerpse voorronde van Write Now!, de grootste schrijfwedstrijd van het Nederlandse taalgebied. Ze schrijft ook teksten voor haar eigen werken en performances.
In haar oeuvre vinden we kamermuziek, vocale muziek, muziektheater en composities voor improviserende muzikanten, al dan niet uit de jazzwereld. Voor het koorwerk How Sweet the Moonlight voor SSA en piano ontving zij een speciale vermelding op de European Award for Choral Composers van de European Choral Association - Europa Cantat. Ondertussen zijn er reeds verschillende uitgaven van haar te vinden bij Euprint ed..
Vandaag staat Vigdis meer en meer zelf op de planken als performer, met haar eigen composities en improvisaties, solo of in groep.
2023
- Non timebis. Koor SATB a capella. In opdracht van Jeroen Keymeulen en Chamber Choir Flanders. Première op 16 april in de Grosse Saal van Philharmonie Berlin.
- Meditation on seeing and being seen. Solo performance voor stem, piano en triangel. Première tijdens Musique Femmes Festival in Le Baixu, Brussel.
2022
- A Still - Volcano - Life. Koor SSA met piano. Première op 12 maart 2023 door Vocaal Ensemble Caloroso in DeSingel.
- Nordsoen (reeks van composities). Saxofoonkwartet en zang + poëzie. Première op de Nacht van de Turnhoutse Poëzie tijdens de 50 uur van de Warande, in De Warande, Turnhout.
- Rozen. trio altviool-cello-contrabas. Première op Harlindis & Relindisfeesten Aldeneik.
- Avond. gemengd koor (SAB) met piano. Première op Grijs Gezongen 2022.
- In Flanders Fields. Gelijkstemmig dameskoor (SSA) met piano. Première tijdens Llangollen International Musical Eistedfodd 2022.
- I want to break free. Kamerorkest. (Première door Virago Symphonic in Merksem)
- Echo. Performance met stem en electronics. Gecreëerd in Museum Vleeshuis op 23 november.
2021
- It is our light. Gelijkstemmig dameskoor (SSA) met piano. (Première op BeVOICEd 2021, Blauwe Zaal, DeSingel, Antwerpen)
2020
- Fortuna vitrea. Gelijkstemmig dameskoor (SSA) met piano. (Première op BeVOICEd 2021, Blauwe Zaal, DeSingel, Antwerpen)
- What remains unspoken. Zeskoppig ensemble: fluit, baritonsaxofoon, trompet, piano,marimba, altviool. (Première tijdens Najaarsconcert Peter Benoitfonds 2020).
- Salomé. Strijkkwintet (première in Koningin Elisabethzaal door Virago Symphonic)
2019
- Inner light. Basblokfluit solo. (Première door Frederike Van Lindt op haar masterproef)
2018
- VAL (muziektheater). Woord, zang en contrabas. Gemaakt voor Zonzo Compagnie’s Big Bang Festival.
- ik kan niets meer. piano solo.
2017
- Caterpillar in machine. Symfonisch orkest. (Première door Antwerp Symphony Orchestra)
2016
- het is voorbij. Saxofoonkwartet. (Première door Ensemble XXI, KCA)
- I have a thing. Piano, stem, tape, danser. (Première door mezelf, pianiste Catho Veltjen en danseres Nele Vanhaeverbeke).
- Stabat Mater. twee sopranen, piano, klarinet.
- Leegte. Strijkorkest + twee hoorns. (Première door Antwerpen Camerata)
2015
- Elegie. Marimba, vibrafoon, spreker.
- IMPULSE. viooltrio. Première door violisten Véronique De Raedemaeker, Manuel De Almeida Ferrer, Georgina Pennewaert.
- Nunc. Zeskoppig ensemble: fluit, klarinet, trombone, piano, viool, cello. (Première door DeCompagnie)
2014
- La rose est sans pourquoi. Viool solo, danser. (Première door mezelf & danser Victor Dumont)
2013
- Etude nº 1. Viool solo. (Première door Véronique De Raedemaeker in 2015)
2010
- De Melancholische Momenten van Gusta of de WC-Madame Suite. viool, piano (vier handen), video. Eindproject van laatste jaar in Steinerschool Antwerpen.